معماری
خانه / اخبار / اخبار خودرو / برخی صاحبان آژانس‌ ها نیز جذب تاکسی‌های اینترنتی شده‌اند!

برخی صاحبان آژانس‌ ها نیز جذب تاکسی‌های اینترنتی شده‌اند!

رئیس اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه کرمانشاه:

برخی صاحبان آژانس‌ ها نیز جذب تاکسی‌های اینترنتی شده‌اند!

تاکسی تلفنی

ورود فناوری به زندگی امروز اگرچه راحتی و رفاه بیشتری را به ارمغان آورده است، اما به‌واسطه تغییر رویکرد و سبک‌زندگی مردم و شیوه‌های رفع نیازها، برخی مشاغل نتوانستند در مقابل شرایط جدید دوام بیاورند. تاکسی‌های تلفنی یا آژانس‌ها، یکی از مشاغلی است که با ایجاد و رشد تاکسی‌های اینترنتی در یک بازه‌ زمانی کوتاه، به شدت از این تغییر متاثر شد و این صنف، به مرور تحت فشار از دست دادن مشتری و کسادی بازار قرار گرفت.

کسب‌وکاری که توسط تاکسی‌های اینترنتی بی‌رونق شد!

کمتر خانواده‌ای است که هنوز خاطره یادداشت کردن کد اشتراک تاکسی‌های تلفنی را در دفترچه تلفن‌های جلد مقوایی در ذهن نداشته باشد. اشتراک‌هایی که مدت مکالمه با اپراتور آژانس‌ها را هم کوتاه می‌کرد و کافی بود تنها کد را به اپراتور آن سوی خط بدهید تا چند دقیقه بعد خودرویی در مقابل منزل‌تان حاضر باشد. در میانه دهه هفتاد، توسعه و ترویج مدارس غیرانتفاعی و همچنین افزایش بانوان شاغل، سبب شد آژانس‌ها کم‌کم به تاکسی سرویس مدارس نیز بدل شوند.

آژانس‌های کرایه تاکسی، با شماره‌های رندی که داشتند بخش مهمی از زندگی روزمره مردم بودند؛ اما حالا با ظهور تاکسی‌های اینترنتی، آژانس‌های کرایه تاکسی کم‌کم به دست فراموشی سپرده شده‌اند و دیگر رونق چندانی ندارند. بخشی هم که در این شغل مانده‌اند، در ساعات فراغت از حضور در آژانس، در تاکسی‌های اینترنتی کار می‌کنند.

مدیر یکی از آژانس‌های باسابقه‌ که در حال تعطیل شدن است، در این باره می‌گوید: «کار ما دیگر مانند قدیم صرفه اقتصادی ندارد. تاکسی‌های اینترنتی کسب‌وکار ما را نابود کردند.»

وی با بیان اینکه روزگاری ۳۰خودرو در این تاکسی تلفنی وجود داشت و زمانی ۱۲راننده زن داشتیم، اما کم‌کم تعدادشان اندک شد، گفت: «امروز سه تا چهار راننده در آژانس باقی مانده‌اند که آنها هم سرویس مدرسه می‌گیرند تا بتوانند خرج‌شان را در بیاورند و در بین این سرویس‌ها به تاکسی تلفنی هم می‌آیند تا شاید مسافری پیدا شود.»

یک آژانس‌دار دیگر در این باره می‌گوید: «طبق آمار فقط هفت تا هشت آژانس در همین دو – سه ماه اخیر تعطیل شدند. اگر هر کدامشان فقط یک اپراتور و هفت راننده داشته باشند، حداقل ۵۰ خانوار در یک ماه از نان خوردن افتاده‌اند، این مشت نمونه خروار آن چیزی است که برسر آژانس‌ها آمده است.»

این آژانس‌دار با بیان اینکه علت اصلی این امر، تاکسی‌های اینترنتی هستند، بیان کرد: «تاکسی تلفنی مالیات می‌دهد، اجاره می‌دهد، پول آب، گاز، تلفن و … می‌دهد اما مشتری برای آن کسی می‌شود که یک گوشی تلفن همراه خریده و شش‌ماه هم سابقه کار ندارد. این افراد عمدتا حتی نمی‌دانند باید با مشتری باید چگونه رفتار و برخورد کرد. بسیاری‌از آنها شهر را نمی‌شناسند و از روی نقشه رانندگی می‌کنند که این درست نیست.»

لزوم ارائه تسهیلات به تاکسی‌های تلفنی

به‌گفته رئیس اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه کرمانشاه، طی دو، سه سال اخیر و با فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، حدود ۲۰۰ آژانس تاکسی تلفنی کرمانشاه راکد شده‌اند. عبدالرضا الفتی با اشاره به رکود فعالیت آژانس‌های تاکسی تلفنی در کرمانشاه گفت: «تا چند سال قبل حدود ۲۴۰ تاکسی تلفنی در کرمانشاه فعال بود، اما اکنون تعداد آژانس‌های فعال به حدود ۴۰ مورد رسیده است.»

وی از کاهش تعداد رانندگان آژانس‌ها هم یاد کرد و ادامه داد: «زمانی در هریک از آژانس‌ها تا ۴۰راننده نیز کار می‌کردند، اما اکنون هر آژانس تاکسی تلفنی 8 یا 9 راننده دارد.»

رئیس اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه کرمانشاه یادآور شد: «برخی آژانس‌ها نیز هنوز پروانه خود را باطل نکرده‌اند، اما فعالیتی ندارند و امیدوارند شرایط بهتر شود.»

وی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی را یکی از مهم‌ترین دلایل رکود آژانس‌های کرمانشاه برشمرد و عنوان کرد: «اکثر رانندگان جذب این تاکسی‌های اینترنتی شده‌اند و حتی برخی صاحبان آژانس‌ها نیز به این کار پیوسته‌اند.»

الفتی بیان کرد: «تاکسی‌های اینترنتی مزایایی ازجمله یارانه سوخت، سهمیه لاستیک و … برای رانندگان خود در نظر می‌گیرند، اما متاسفانه این مزایا به آژانس‌ها که سال‌ها سابقه داشته و همگی مجوز هم دارند، تعلق نمی‌گیرد. از این رو بسیاری از رانندگان کار در تاکسی‌های اینترنتی را ترجیح می‌دهند.»

وی گفت: «اکثر افرادی که اکنون در آژانس‌های تاکسی باقی مانده‌اند افراد مسن یا بازنشستگان هستند که دسترسی به گوشی هوشمند برای فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی ندارند.»

رئیس اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه کرمانشاه یکی دیگر از دلایل رکود آژانس‌های تاکسی تلفنی را گران بودن هزینه اجاره مغازه دانست که باعث شده است بسیاری از آنها دیگر از پس پرداخت اجاره برنیایند و واحد خود را تعطیل کنند. وی ادامه این روند را باعث تعطیلی سایر تاکسی تلفنی‌های باقیمانده در کرمانشاه دانست و تاکید کرد: «البته این مشکل فقط مختص کرمانشاه نیست و همه شهرها با آن درگیر هستند.»

الفتی معتقد است در نظر گرفتن تسهیلات برای تاکسی‌های تلفنی مشابه آنچه به تاکسی‌های اینترنتی داده می‌شود، می‌تواند تا حدودی به بهبود شرایط این واحدهای صنفی کمک کند.

در پایان باید گفت تاکسی‌های اینترنتی را نمی‌توان تعطیل کرد، همان‌طور که تعطیل شدن تاکسی‌های تلفنی نادرست است. ازسوی‌دیگر اینها بخش خصوصی هستند و دولت هم نمی‌تواند دخالت مستقیمی در امور آنها داشته باشد؛ اما راهکار نهایی رفع این مشکل چیست؟ در صحبت با کارشناسان می‌توان دریافت که این معضل راهکار مشخصی ندارد، اما تاکسی تلفنی‌ها می‌توانند به سامانه‌های اینترنتی مجهز شوند و البته مشوق‌هایی نیز برای مسافران‌شان در نظر بگیرند تا بتوانند با تاکسی‌های اینترنتی به رقابت بپردازند.

درباره ی carshin

همچنین ببینید

احتکار هایما تایید شد+ سند

طبق گزارش رسمی روز 5 مهر ایران‌خودرو به سازمان بورس، شهریور سال جاری این شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس