معماری
خانه / اخبار / اخبار خودرو / ترافیک / لزوم استفاده از تکنولوژی و فناوری‌ روز برای کنترل ترافیک

لزوم استفاده از تکنولوژی و فناوری‌ روز برای کنترل ترافیک

شهرهای هوشمند برای افزایش کارآیی حمل‌ونقل عمومی و کنترل ترافیک، در فناوری و زمینه‌های مرتبط با آن سرمایه‌گذاری‌های کلان می‌کنند. داده‌های کارآمد، مسئولان شهری را قادر می‌سازد تا میزان تراکم ترافیک را کاهش دهند. در ادامه به بررسی مزایای استفاده از تکنولوژی‌های روز در مدیریت ترافیک شهری می‌پردازیم.

تسلط پلیس راهور بر تکنولوژی‌های روز

رئیس پلیس راهور فراجا در جشنواره برترین‌های پلیس راهور فراجا (کروکی برتر، راهوران فداکار و صحیح‌العمل، ایده‌های برتر ترافیکی) ضمن تبریک هفته فراجا گفت: «پلیس راهور، ویژگی‌های خاصی دارد و متفاوت‌تر از سایر پلیس‌هاست.»

سردار سید کمال هادیانفر افزود: «در کشور ۸۵میلیونی درواقع ۸۵ میلیون کاربر ترافیک داریم. همکاران ما با این جمعیت ۸۵میلیونی به صورت شبانه‌روزی در حال تعامل و مشغول ارائه خدمات به شهروندان هستند.»

وی بیان کرد: «همچنین ۵۲ میلیون دارنده گواهینامه در کشور داریم و ۴۲ میلیون وسیله‌نقلیه؛ این آمار یعنی از هر دو ایرانی، یک نفر وسیله‌نقلیه دارد. مدیریت ترافیک و ایجاد تردد آسان و روان، ازجمله برنامه‌های پلیس است.»

وی افزود: «مردم عادت کردند پلیس را در مسیرها و محورها ببیند در غیر این‌صورت احساس می‌کنند پلیس کم‌توجه است.»

سردار هادیانفر گفت: «پلیس راهور در عرصه‌های مختلف به مردم ارائه خدمت می‌کند و نسبت‌به سال گذشته ۲۱درصد افزایش ارائه خدمات داشته‌ایم.»

وی افزود: «مساله ترافیک، قابل‌حل است در این زمینه باید به سمت تکنولوژی و فناوری‌های جدید برویم. فناوری و تکنولوژی‌هایی مثل هوش‌مصنوعی موضوعاتی هستند که امروزه کشوری مثل چین با جمعیت بسیار بالایی که دارد، به‌واسطه آنها ترافیک را کنترل کرده است پس باید تا می‌توانیم نیروی انسانی را کم و افسران را بر تکنولوژی‌ها مسلط کنیم. امروز کروکی الکترونیکی با ۷هزار تبلت در قم اجرا شده است. با داشتن کد ملی راننده، می‌توان مشخصات او و خودرو را در لحظه به دست آورد.»

معاون اجرایی پلیس راهور نیز درباره کروکی‌های الکترونیکی گفت: «یکی از انتقادات و دغدغه‌های مردم، کیفیت کروکی و جلوگیری از پایمال شدن حقوق‌شان بود. یکی از تحولات ابتکاری فرماندهی راهور، بحث پایه‌گذاری ترسیم کروکی الکترونیکی بود که همکاران به آن مجهز می‌شوند.»

سردار حسین رمضانی ادامه داد: «زیرساخت‌ها توسط بخش خصوصی و بیمه‌مرکزی انجام شده‌اند و تبلت‌ها در اختیار افسران قرار خواهد گرفت. تا پایان سال ، در سطح کشور هم به دست نیروهای پلیس خواهد رسید.»

تکنولوژی، زمینه‌ساز حذف مداخله فیزیکی نیروهای پلیس

اما مقام‌های شهری چگونه می‌توانند از تکنولوژی‌های روز برای کنترل ترافیک در شهرهای بزرگ استفاده کنند؟در یکی از این روش‌ها، از دوربین‌های هوشمند نصب‌شده در تقاطع‌ها برای بازبینی و گزارش‌دهی در مورد جریان ترافیک به صورت زنده استفاده می‌شود. این راهکار، با بازبینی مداوم جریان مسیرهای پرترافیک همراه است. در ادامه، داده‌های به دست‌آمده به مراکز کنترل ترافیک ارسال می‌شوند و در آنجا اپراتورها می‌توانند شکل و نوع ترافیک را در سراسر شهر مشاهده کنند.

دید کلی از ترافیک شهر، به اپراتورها اجازه می‌دهد تا به‌صورت همزمان، اقدامات لازم را برای کاهش دلایل ریشه‌ای تراکم ترافیک انجام دهند. راهکار کنترل هوشمند چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نیز به چراغ‌ها اجازه می‌دهند با یکدیگر هماهنگ شوند تا جریان ترافیک تا جای ممکن روان شود. در این راهکار هوشمند، دوربین‌های ترافیکی هوشمند تعداد خودروهای عبوری از یک تقاطع را می‌شمارند و طول صف خودروهای جمع‌شده در یک تقاطع را تعیین می‌کنند. این دوربین‌ها به صورت همزمان، داده‌های به دست‌آمده زنده را با سیستم‌های چراغ راهنمایی و رانندگی به اشتراک می‌گذارند. باتوجه به این داده‌ها، چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی می‌توانند به صورت خودکار با یکدیگر هماهنگ شوند تا جریان ترافیک را متعادل کنند همچنین باتوجه به نیاز ایجادشده، با کم و زیاد کردن زمان عبور در نظر گرفته‌شده برای یک تقاطع، برای ترافیک یک‌سو ارجحیت کمتر یا بیشتری قائل شوند.

این روش، نیاز به مداخله فیزیکی نیروهای پلیس را از بین می‌برد. از طرفی، دوربین‌های ثبت تخلف نیروهای پلیس نیز در کنترل هوشمند ترافیک شهرهای بسیار موثر هستند. در بسیاری از موارد، تراکم ترافیکی به خاطر قانون‌شکنی برخی رانندگان رخ می‌دهد. پارک غیرقانونی خودرو و استفاده از مسیرهای اختصاصی اتوبوس‌ها از جمله این تخلفات هستند.

با کمک راهکارهای ویدئویی ثبت تخلف همچون تشخیص رانندگی در جهت مخالف، شناسایی دوربرگردان‌های غیرمجاز و پارک‌های غیرقانونی، می‌توان این رخدادها را به صورت زنده و بدون فوت وقت تشخیص داد. به این ترتیب به اپراتورهای مراکز کنترل ترافیک اجازه داده می‌شود تا فورا با مقامات مسئول ارتباط برقرار کرده و آنها را از این تخلفات باخبر کنند.

این روش سبب تسریع عکس‌العمل نسبت به تخلفات دردسرساز می‌شود و بدین‌ترتیب موانع ایجادشده در خیابان‌های شهر، از میان برداشته خواهند شد. علاوه‌بر کمک به کاهش تراکم ترافیک، ویدئوهای ضبط‌شده توسط دوربین‌های ثبت تخلف ترافیکی نیز می‌توانند به بهبود امنیت عمومی کمک کنند. به عنوان مثال، از این دوربین‌ها می‌توان برای شناسایی رانندگانی استفاده کرد که از خطوط قرمز عبور می‌کنند یا اینکه رانندگی خطرناکی در سطح شهر انجام می‌دهند.

درباره ی carshin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس